
Wil jij impact maken als senior adviseur HRM voor de gemeente Zaltbommel?
De gemeente Zaltbommel is volop in ontwikkeling. Sinds 1 oktober 2024 wordt gewerkt in een andere organisatiestructuur, waarin de teammanagers zich richten op de personele kant, terwijl de teamcoördinatoren de inhoudelijke aansturing van het werk verzorgen.
Wij zoeken een senior adviseur HRM die deze ingezette organisatieontwikkeling samen met het MT van gemeente Zaltbommel verder wil brengen en mee wil bouwen aan belangrijke thema’s zoals strategische personeelsplanning, arbeidsmarktstrategie en duurzame inzetbaarheid. Als senior adviseur HRM ondersteun je het MT bij veranderprocessen en draag je bij aan de verdere professionalisering van de gemeentelijke organisatie. Dit doe je in samenwerking met de organisatieadviseur.
Jij bent de strategische sparringpartner van de directie en de teammanagers én begeleidt hen bij complexe vraagstukken. Samen maken we het verschil voor medewerkers én voor de inwoners van de gemeente Zaltbommel.
Ben jij die stevige sparringpartner die energie krijgt van ontwikkeling en vernieuwing? Dan nodigen we je van harte uit om te reageren.
Waar kom je te werken?
Je treedt in dienst bij de Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard (BVEB) en zult vanuit het team HRM werkzaam zijn voor de gemeente Zaltbommel. De BVEB ondersteunt zowel de gemeente Zaltbommel als de gemeente Maasdriel op het gebied van Financiën, Juridische Zaken, Informatisering & Automatisering en HRM. Als gedeelde dienstverlener is de BVEB de drijvende kracht achter de schermen, zodat beide gemeenten zich kunnen richten op hun inwoners, ondernemers en partners. Je standplaats is Zaltbommel.
Wat zijn je belangrijkste taken?
- Adviseren van directie en teammanagers over (strategische) HR-thema's en complexe casuïstiek;
- Ondersteunen bij strategische personeelsplanning, in-, door- en uitstroom en (loopbaan)ontwikkeling;
- Coachen van teammanagers in leiderschap en personeelsvraagstukken;
- Implementeren van HR-instrumenten die bijdragen aan een toekomstbestendige organisatie;
- Analyseren van HR-data en KPI’s (ziekteverzuim, verloop, medewerkerstevredenheid) en adviseren op basis daarvan;
- Vertegenwoordiging vanuit HR in projectgroepen;
- Fungeren als schakel tussen andere HR-specialisten (recruiter, specialist arbo & verzuim, specialist arbeidsvoorwaarden en rechtspositie) en het management;
- Zorgen dat HR-initiatieven goed landen in de organisatie en aansluiten bij de organisatie-behoeften;
- Fungeren als adviseur voor de gemeentesecretaris/algemeen directeur bij onderwerpen die spelen in het Lokaal Overleg en de ondernemingsraad.
Wie zoeken wij?
Wij zoeken een stevige adviseur die strategisch kan meedenken én praktisch kan handelen.
Jij brengt mee:
- Afgeronde hbo- of wo-opleiding op het gebied van HRM, bedrijfskunde, arbeids- en organisatiepsychologie of vergelijkbaar;
- Ruime jaar ervaring als HR-adviseur, waarvan meerdere jaren in een complexe (bij voorkeur publieke) organisatie;
- Strategisch en analytisch denkvermogen, met organisatiesensitiviteit en politiek-bestuurlijk inzicht;
- Coachende en verbindende vaardigheden, gecombineerd met overtuigingskracht en adviesvaardigheden;
- Ervaring met verander- en organisatieontwikkelingstrajecten;
- Kennis van de Wet op de Ondernemingsraden en bijbehorende rechten en plichten;
- Kennis van arbeidsrechtelijke wet- en regelgeving (ervaring met Cao SGO/Cao Gemeenten is een pré).
Wij bieden jou
Wij bieden een uitdagende functie waarin je jouw talenten als senior adviseur HRM kunt inzetten binnen een dynamische omgeving. Een uitgelezen kans als je niet houdt van gebaande paden en binnen een omgeving waarbinnen jij de kans krijgt om je te ontwikkelen en te groeien.
Daar zetten we graag uitstekende arbeidsvoorwaarden tegenover, zoals:
- Een dienstverband van één jaar. Bevalt het van beide kanten? Dan treed je vast in dienst.
- Je salaris bedraagt minimaal € 4.430,- en maximaal € 6.308,- bruto per maand o.b.v. 36-urige werkweek (schaal 11 afhankelijk van je werkervaring, salarispeil 1 oktober 2025);
- Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05%, dat je naar eigen inzicht kunt inzetten, bijvoorbeeld voor extra salaris, vakantiedagen of opleidingen;
- Werktelefoon en laptop;
- Studiemogelijkheden;
- Een keuzepensioen bij ABP;
- Als senior adviseur HRM werk je op kantoor in Zaltbommel, maar thuiswerken behoort tot de mogelijkheden. Wij geloven in een gezonde werk-privébalans.
Nieuwsgierig? Wij ook naar jou!
Stel jezelf aan ons voor en vertel ons waarom wij met jou in gesprek willen. Daarin vertellen wij jou dan graag meer over onze plannen en jij ons hoe jij daar bij past en wat je voor ons kunt betekenen.
Wil je meer weten over de functie? Neem dan contact op met Marieke van den Beemt, co-manager HRM BVEB via telnr. 06-20736969 of mvandenbeemt@bommelerwaard.nl.
Heb je vragen over de procedure? Stuur dan een mail naar sollicitatie@bommelerwaard.nl
Sluitingsdatum: 30-10-2025
De eerste gesprekken vinden plaats in de week van 3 november 2025. Wil je daar alvast rekening mee houden in je agenda?
De vacature wordt gesloten als wij een geschikte kandidaat hebben aangenomen.
Wij waarderen het dat je met ons mee denkt maar acquisitie wordt niet op prijs gesteld.
Reageer vandaag
Herken jij jezelf in bovenstaand profiel en heb je interesse, vragen, of wil je direct solliciteren?
Meer informatie over deze vacature?
Neem contact op met Jeroen de Visser van Gemeente Zaltbommel
Gerelateerde vacatures
Over de organisatie

Over de organisatie
Werken bij gemeente Zaltbommel
Open werksfeer, goed bereikbaar en uitstekende arbeidsvoorwaarden. Dat is werken bij de gemeente Zaltbommel in een notendop. Wij kennen weinig hiërarchie en iedereen loopt bij elkaar naar binnen. Het gemeentekantoor staat vlak naast de A2 en er is een rechtstreekse treinverbinding vanuit Utrecht en Den Bosch. Tel daar nog een gratis parkeerplek voor de deur bij op en je hebt het recept voor een ideale werkomgeving.
Over de gemeente Zaltbommel
De gemeente Zaltbommel ligt naast de A2, vlakbij Den Bosch en maar 30 minuten van Utrecht. Naast de historische (binnen)stad Zaltbommel is er het buitengebied dat verdeeld is over 11 dorpen. De ongeveer 160 vaste werknemers werken vanuit het gemeentekantoor in Zaltbommel en de gemeentewerf. Het dagelijks onderlinge contact buiten het inhoudelijke werk is goed. Daarnaast zijn er groepen op basis van gezamenlijke interesses, zoals ‘The young ones’. Dit is een groep jonge collega’s die samenkomen om hun ervaringen bij de gemeente Zaltbommel te delen.
Samen werken voor de Bommelerwaardse samenleving
In de Bommelerwaard werkt de gemeente Zaltbommel nauw samen met de gemeente Maasdriel. Zij worden ondersteund door de Bedrijfsvoeringseenheid Bommelerwaard (BVEB), die voor beide gemeenten verantwoordelijk voor de bedrijfsvoeringstaken op het gebied van financiën, informatisering en automatisering, juridische zaken en human resource management. Aan de basis van de samenwerking staan de ‘Bommelerwaarden’; trots, lef en samen.